Hvis man holder meget af god mad og vin, kan man komme i den kedelige situation, at figuren bliver for stor og plum. Så må man tabe sig! Det gøres efter min opfattelse bedst og mest effektivt ved at justere på kosten. Motion er da også fint, men ikke så effektivt, at det kan løse problemet alene. Husk, at et lille fejltrin som en marsbar kan sætte dig så langt tilbage, at du ikke kan motionere dig ud af det på en hel dag – og det tager altså kun fem minutter at kværne en marsbar! Så hvis du vil se resultater, må du regulere indtaget!

Det gælder om at holde et stabilt blodsukkerniveau. Bliver det for lavt bliver du vanvittig og spiser noget ufornuftigt, og bliver det for højt gemmer kroppen overskuddet som nye fedtceller, der skal brændes af på den hårde måde 🙁

Det er efter min opfattelse nemmest at holde blodsukkeret på et stabilt niveau ved at spise mad(kulhydrater), som afgiver sin energi til kroppen i et langsomt tempo – det vil sige frugt, grønt og stivelse med en lav glykæmisk belastning. Du kan finde lister over disse fødevarer flere steder på nettet. Søg på glykæmisk index eller belastning. Bemærk, at der principielt er forskel på glykæmisk index og glykæmisk belastning, selvom det ofte er nogenlunde det samme. Fx har kogte gulerødder et højt glykæmisk index, men da der så relativt få kulhydrater i gulerødder er den samlede belastning i en portion kogte gulerødder ikke særlig stor, og man kan derfor spise så mange man vil.

En af fordelene ved at slanke sig efter princippet om at spise fødevarer med lav glykæmisk belastning er, at man må spise så meget man vil, og derfor ikke skal gå rundt og være småsulten.

Det kan være besværligt at sætte sig ind i, hvad der er godt at spise som slankekost, og ikke mindst at kombinere disse fødevarer til noget der ligner et anstændigt og spiseværdigt måltid for en madelsker. Derfor har jeg lavet et opskrifthæfte, som du kan hente her på hjemmesiden.